O průzkumy negativních vlivů koronakrize v poslední době není (a ještě nějaký čas asi nebude) nouze. Svých globálních komunikačních možností tak využil i Facebook, který shromáždil data o menších a středních podnicích. Vznikla zpráva, kterou stojí za to si přečíst – jedná se přeci jen o výsledky, které ovlivní ekonomiku napříč společností. Změny se samozřejmě dotkly i online světa. Tak buďte v obraze i vy…
Facebook do průzkumu posbíral poměrně slušný vzorek – odpovědělo více než 30 000 majitelů menších firem z 50ti zemí. Celou, 49ti stránkovou zprávu, si můžete přečíst tady. My jsme pro vás shrnuli to nejdůležitější.
Růžové brýle jsme už asi pro letošek sundali, a tak je třeba říct, že s uvolňováním bezpečnostních opatření po první vlně krize neskončila. Letos i příští rok pravděpodobně bude ve znamení rekonvalescencí. Teď už ale konkrétněji…Zpráva Facebooku ukazuje, vcelku nepřekvapivě, že nejvíc utrpěl turismus a eventový byznys, kde 54 % cestovních kanceláří a 47 % malých firem v oblasti pohostinství a eventů ohlásilo stav na hranici krachu. To všechno hlavně v důsledku dramatického poklesu prodejů. Negativní dopad byl zaznamenán globálně, téměř identicky napříč sektory menších podniků ve všech regionech.
A důsledek číslo 1? Omezení platební schopnosti vůči zaměstnancům. Vetší část firem uvedla, že díky státní pomoci byla schopna si své zaměstnance udržet, i tak se ale vyskytly oblasti, ve kterých musely firmy výrazně propouštět. Dobrá zpráva ale je, že negativním číslům navzdory, až 74 % podnikatelů, kteří museli během pandemie zpomalit nebo úplně zastavit provoz, neklesá na mysli a věří, že se vše vrátí do starých kolejí. A to i přesto, že druhá vlna pandemie číhá za rohem a nikdo neví, jaké by mohla mít dopady.
I tak se dají v současné situaci najít pozitiva. V online světě je jich dokonce možná převaha. Celá třetina firem dle průzkumu Facebooku totiž uvedla, že v posledních 30 dnech získala mimum 25 % výdělku prostřednictvím digitálních kanálů. Není se co divit – kam jinam se svět mohl přesunout v době karantény než do onlinu. Propagace a prodej online tak výrazně posílily. Firmy ale zároveň hledají cesty, jak tuto formu prodeje zefektivnit i do budoucna. Velké agenturní kolosy sice dělají, co mohou, i v rámci home officů, i tak bude ale těžké vyhovět novým podmínkám na úzkou spolupráci s interními lidmi a propagaci šitou dle možností klienta přímo na míru. Dost možná tak přichází čas, kdy si malé firmy budou chtít sestavit a upravovat externí týmy pro online marketing. Stay tuned, freelanceři!