„Bez onlinu se neobejdeme, ve firmě v něm ale chodit neumíme – předáme to břímě agentuře, ta se postará.“ Tak tohle tradiční schéma přestává pomalu, ale jistě platit. Proč začínají malé a střední firmy čím dál častěji spoléhat na menší a pružnější externí tým profesionálů a slovo agentura má v některých kruzích skoro pejorativní vyznění?“
Většina firem skutečně nemá dostatečné interní zdroje na to, aby dlouhodobě zvládala kompletní online propagaci v kvalitě, kterou si její produkt zaslouží. Pro zaměstnance je online španělská vesnice, nebo nemají na takovou práci dostatečné časové dotace. Agentura s velkým týmem je pak logickým a nejsnadnějším řešením. Je tu ale pár ale!
Začnou lítat rozpočty
Věděli jste, že…jedno místo stojí agenturu v průměru 7 000 Kč měsíčně (židle, notebook, firemní benefity ani nepočítáme). A tým, který vám bude alokován, bude mít nejméně 5-6 lidí (account manager, editor, copywriter, grafik, fotograf, PPC specialista). A to už samo osobě dává dohromady slušnou partu k uživení. Velké agentury tak často sice umí nabídnou velmi komplexní a velkolepá řešení, otázka ale je, zda ho vaše firma v danou fázi vůbec potřebuje. Dost možná se chcete soustředit na vlastní obsah a potřebujete jen pomoc s reklamami. Nebo hledáte někoho, kdo vaši firmu dobře pozná a navrhne obsah v menším rozsahu, zato šitý opravdu na míru ne od stolu z korporátu. A jsou i velké značky, které omrzelo tendrování a následné noname spolupracování. Do všech sfér ale korona přinesla nový fenomén – tendenci k efektivizaci a užší, specializované spolupráci v online propagaci. Firmy jednoduše zjišťují, že online marketing se dá dělat i bez agentury.
Když si můžete vybrat, s kým chcete pracovat
Už jste někdy měli možnost potkat celý vám přidělený agenturní tým od prvního do posledního člena? Víte, kdo přesně co dělá a o jak zkušeného specialistu se jedná? Na rovinu – odhalit juniora v agentuře je, jako hledat jehlu v kupce sena. Tak co kdybyste si mohli sami vybrat jednotlivé specialisty, kteří budou na vaší zakázce dělat?! Ano, váš online dream team se může skládat z profíků, jejichž práce vás bude na první dobrou oslovovat, a dokonce si budete na osobní rovině notovat.
Komody číslo jedna: čas a energie
Jaké by to asi bylo bez dlouhosáhlých schůzek a pracovních obědů, na kterých se do důsledku málokdy něco probralo? Korona nám už ukázala, že to jde a že dost možná můžeme v tomto ohledu čekat změnu. Co se ušetří na schůzkách a opakovaných brainstorminzích v openspacu, se dá velmi chytře investovat do alokace jednotlivých specialistů pro úzkou komunikaci s klientem. Funguje to – v PPC ONE už máme dávno otestováno. Větší míra individualizace a samostatnosti, kterou přinesla současná situace, nám dává jenom za pravdu. Spokojení jsou jak klienti, kteří mohou řešit konkrétní problémy přímo s členy týmu, a ti je hned vyřeší (vše na osobní rovině bez prostředníků-accountů), tak i specialité, kteří se mohou věnovat tomu, co umí nejlíp a svou práci si korigují společně mezi sebou s kolegy i směrem ke klientovi.
Jednoduše – co je malé to je nejen hezké, ale i efektivní a funkční. Online marketing už tak, zdá se, nebude moct pálit obrovské rozpočty jen tak zbůhdarma. Dobo postagenturová vítej!